ІКТ на уроках зарубіжної літератури (за програмою Intel «навчання для майбутнього»(версія 10.1)


  


Використання Програми на уроках зарубіжної літератури
Робота з мультимедійними посібниками дає можливість урізноманітнювати форми роботи на уроці зарубіжної літератури та російської мови за рахунок одночасного використання ілюстративного, статистичного, методичного, а також аудіо- та відеоматеріалів.
Така робота може здійснюватися на різних етапах уроку:
·  як форма перевірки домашнього завдання;
·  як спосіб створення проблемної ситуації;
·  як спосіб пояснення нового матеріалу;
·  як форма закріплення вивченого;
·  як спосіб перевірки знань у процесі уроку.
Уроки з використанням комп’ютерної презентації – це також уроки пояснення нового матеріалу в діалоговому режимі, і урок-лекція, і урок-узагальнення, і урок-наукова конференція, і урок-захист проектів, і інтегрований урок та урок-презентація.
Урок літератури, організований у режимі двох технологій (проект, презентація), вимагає визначної попередньої підготовки. Форма його організації така: клас об’єднується у кілька груп у складі 4-5 осіб, у кожну з них входять учні з різним рівнем навченості. Одним і тим самим складом група може працювати від одного уроку до кількох місяців. Групи отримують конкретні завдання. Кожен учень, використовуючи різні джерела, повинен підготувати інформацію-відповідь на своє запитання. Представники групи готують презентацію, щоб наочно, емоційно представити своє завдання на уроці, підключаючи вигадку і фантазію.
Урок захисту проектних робіт – унікальний спосіб реалізації творчого потенціалу учнів, спосіб творчого використання їхніх знань і вмінь на практиці. Використання ІКТ на уроках такого типу – одна з форм презентації матеріалу, спосіб активізації слухачів, відображення структури виступу.
Урок з використанням комп’ютерних форм контролю припускає можливість перевірки знань учнів (на різних етапах уроку, з різними цілями) у формі тестування з використанням комп’ютерної програми, що дозволяє швидко й ефективно зафіксувати рівень знань з теми, об’єктивно оцінюючи їх глибину (позначку виставляє комп’ютер).
У всіх випадках ІКТ виконують функцію «посередника», «який вносить істотні зміни в комунікацію людини з навколишнім світом». У результаті вчитель і учень не тільки опановують інформаційні технології, а й вчаться відбирати, оцінювати і застосовувати найбільш цінні освітні ресурси, а також створювати власні медіатексти.
Інформаційно-комунікаційні технології значно розширюють коло пошуку додаткової інформації у ході підготовки до уроку. Завдяки пошуковим системам Інтернету учасники навчального процесу знаходять і художні, і літературознавчі тексти, біографічні матеріали, фотодокументи, ілюстрації. Безумовно, багато робіт вимагають перевірки, редакторської правки.
У такий спосіб відкривається можливість включення в урок фрагментів відеолекцій, приміром у процесі вивчення творчих методів на уроках літератури використовують мультимедійні матеріали.
Окрім того, розширилося коло форм роботи з джерелами на уроці. Учні можуть самостійно отримувати біографічну й історіографічну інформацію в цікавій формі. Поєднання відео-, аудіо- і текстового матеріалу, комплексне висвітлення теми забезпечує більш глибоке занурення в матеріал, сприяє його творчому осмисленню, підвищує мотивацію навчання.
Якщо презентація стане основою уроку, то необхідно виділити етапи уроку, чітко вибудувавши логіку міркування від постановки мети до висновку. У відповідності з етапами уроку визначаємо зміст текстового і мультимедійного матеріалу (схеми, таблиці, тексти, ілюстрації, аудіо- та відео-фрагменти). І тільки після цього створюємо слайди, відповідно до плану уроку, у програмі Power Point. Для більшої наочності можна ввести налаштування демонстрації презентації. Можна також створити нотатки до слайда, що відображають переходи, коментарі, запитання і завдання до слайдів і матеріалами на них, тобто методичне оснащення презентації, «партитуру» уроку.
Якщо презентація лише частина уроку, один з його етапів, то необхідно чітко сформулювати мету використання презентації і, вже виходячи з неї, відбирати, структурувати й оформляти матеріал. У цьому випадку треба чітко обмежити час показу презентації, продумати варіанти роботи з презентацією на уроці: запитання та завдання учням.

Якщо презентація – творча робота учня або групи учнів, то необхідно якомога точно сформулювати мету роботи, визначити контекст роботи у структурі уроку, обговорити зміст і форму презентації, час на її захист. Краще, якщо з презентацією, створеною учнем, учитель ознайомиться заздалегідь, особливо якщо вона відіграє концептуальну роль на уроці  


З усього того, чому я навчилася  на цьому тренінгу, на мою думку, найефективнішим для навчання моїх учнів буде:
  створення власних проектів;
  вдосконалення творчої особистості;
  бажання стати творцем унікального.
А для себе особисто вважаю значним прогресом освоєння курсу. 
Велике спасибі тренеру, який відкрив нам світ проектних технологій!!!
                                                          Модуль 10
Самоспрямування учнів - складне питання. Як його вирішувати допомогає саме модуль 9. Я дізналася про нові методи впровадження диференціації навчання учнів. На цьому етапі тренінгу ми спілкувалися з колегами з приводу створення учнівських робіт та способів, критеріїв їх оцінювання. У ході спілкування я визначила недоліки власної роботи, навчилась деяким прийомам роботи з вікі-статтями.
ВЕЛИКЕ СПАСИБІ тренерам та колегам!
Модуль 9
Після опрацювання даного модуля я дізналася, як можна ефективно використовувати інформаційно-комунікаційні технології для підтримки та оцінювання процесу навчання учнів.
ЗРОЗУМІЛА, що планування та робота над прикладом учнівської роботи допомогає  продемонструвати володіння концепціями, навичками та знаннями 21 століття та навичками мислення вищих рівнів; зв’язків із реальним світом, життям учнів; відповідного та ефективного використання ІКТ.
Модуль 8
Цікавим було "засідання" педради, в ході якого ми обговорювали проблеми та шляхи їх вирішення, а також навчались створенню та редагуванню статей у вікі-середовищі.
 Комунікаційні сервіси Інтернету під час вивчення теми суттєво розширюватимуть спільноту, у якій спілкуються та навчаються учні. 

Модуль7
Учні можуть обговорювати питання теми, отримувати думки інших людей за межами класу щодо спільної роботи, збирати нові дані та ділитися ідеями з іншими вчителями та учнями, з експертами та людьми з різних країн світу.

Модуль6
Я ознайомилась з прикладами критеріїв оцінювання веб-сторінок і думаю, що це допоможе учням у навчанні, а саме шукати достовірну інформацію, вміти її оцінювати. Спробувала сама створювати елементарні критерії оцінювання.

Модуль5
Важливим моментом при виконанні проекту  - навчити учнів правильно використовувати матеріали Інтернету, дотримуватись правил про авторські права. Учні повинні знати заради чого вони працюють.

Модуль4
На цьому етапі роботи я познайомилась із стратегією оцінювання, формами та інструментами, поняттям формуючого оцінювання. Модуль дався ВАЖКО.
Модуль3
При опрацюванні модуля 3, я ознайомилась з етапами навчального дослідження, видами навчальних та інноваційних навичок, переглянула приклади  дослідницьких завдань, що допомогло мені зрозуміти, як правильно формулювати ключові, тематичні та змістові запитання Цей модуль допоміг мені проаналізувати переваги використання методу проектів у навчальному процесі,

Модуль2
·         Учні краще залучені до вивчення тем та їм більш цікаво вивчати зміст теми, тому, що проекти стосуються їх реального життя.
·         Учні усвідомлюють, що вони навчаються на більш глибокому рівні, тому що вони дійсно використовують наукові концепції та вдосконалюють навички з вирішення проблем
·         Співпрацюючи з однолітками та членами громади, учні навчаються працювати в команді, що дозволить їм бути успішними у дорослому житті.
·         Учні розвивають важливі навички з самоспрямування у навчанні, такі як уміння ефективно використовувати час, планувати та самостійно оцінювати свої знання та навички

Модуль1. Рефлексія
Цей модуль допоміг мені обдумати власні цілі навчання на цьому тренінгу, а саме: навчитися застосовувати новітні ІТ-технології в навчанні - створення й ведення власного блогу. Цікаво було переглянути блоги інших людей. Блоги дають можливість ділитися учням власними думками, допоміжними матеріалами, служать засобом організації процесу навчання та спілкування вчителів та дітей.



 Метод проектів



 Критерии оценивания презентации
Критерий
5 баллов
4 балла
3 балла
2 балла
Дизайн и мультимедиа-эффекты
Цвет фона гармонирует с цветом текста, всё отлично читается
Цвет фона хорошо соответствует цвету текста, всё можно прочесть
Цвет фона плохо соответствует цвету текста
Цвет фона не соответствует цвету текста

Использовано 3 цвета шрифта
Использовано 4 цвета шрифта
Использовано 5 цветов шрифта
Использовано более 5 цветов шрифта

Все страницы выдержаны в едином стиле
1-2 страницы имеют свой стиль оформления, отличный от общего
Некоторые страницы имеют свой стиль оформления
Каждая страница имеет свой стиль оформления

Гиперссылки выделены и имеют разное оформление до и после посещения кадра
Гиперссылки выделены и имеют одинаковое оформление до и после посещения кадра
Гиперссылки выделены
Гиперссылки не выделены

Анимация присутствует только в тех местах, где она уместна и усиливает эффект восприятия текстовой части информации
Анимация присутствует только в тех местах, где она уместна
Анимация дозирована
Анимация отсутствует (или же презентация перегружена анимацией

Звуковой фон соответствует единой концепции и усиливает эффект восприятия текстовой части информации
Звуковой фон соответствует единой концепции и привлекает внимание зрителей в нужных местах именно к информации
Звуковой фон не соответствует единой концепции, но не носит отвлекающий характер
Звуковой фон не соответствует единой концепции, носит отвлекающий характер

Размер шрифта оптимальный
Размер шрифта оптимальный не на всех слайдах
Размер шрифта средний (соответственно, объём информации слишком большой — кадр несколько перегружен) информацией
Слишком мелкий шрифт (соответственно, объём информации слишком велик — кадр перегружен)

Все ссылки работают
Не работают 1-2 ссылки
Не работают 3-4 ссылки
Ссылки не работают
Содержание





Иллюстрации (графические, музыкальные, видео) усиливают эффект восприятия текстовой части информации
Иллюстрации (графические, музыкальные, видео) соответствуют тексту
Иллюстрации (графические, музыкальные, видео) в определенных случаях соответствуют тексту
Иллюстрации (графические, музыкальные, видео) не соответствуют тексту

Орфографические, пунктуационные, стилистические ошибки отсутствуют
Орфографические, пунктуационные, стилистические ошибки практически отсутствуют (1-2 ошибки)
Есть орфографические, пунктуационные, стилистические ошибки (3-5 ошибок)
Много орфографических, пунктуационных, стилистических ошибок (более 5 ошибок)

Наборы числовых данных проиллюстрированы графиками и диаграммами, причем в наиболее удобной форме
Наборы числовых данных проиллюстрированы графиками и диаграммами
Наборы числовых данных иногда проиллюстрированы графиками и диаграммами
Наборы числовых данных не проиллюстрированы графиками и диаграммами


 Критерії оцінювання публікації

Оцінка
Дизайн
Зміст
30
Робота виконана творчо. У ній використані 4 або більше графічних зображень
Використовується фактична інформація.
Ідеї повністю описані і розкриті.
Робота включає 3 статті ( і більше), отримані на основі проведених досліджень.
20
Робота виконана творчо. В ній використано 2 графічних зображення
Використовується фактична інформація.
Ідеї  описані майже повністю.
Робота включає не менше 3-х статтей, отриманих на основі проведених досліджень.
10
Робота включає 1 графічний об’єкт.
Інформація здебільшого фактична.
Ідеї описані не повністю.
Висновки є. але вони незначні.
5
Робота незавершена
Інформація не носить фактичного характеру.
Ідеї носять фрагментарний характер.
Висновки є, але вони не відносяться до тематики публікації.

Протокол самооцінки учнем рівня самостійності своєї роботи

Прізвище, ім’я учня
Пошук першоджерел
Відбір матеріалів, підготовка доповіді
Комп’ютерний друк
Графічне оформлення доповіді
Виготовлення наочності для виставкового варіанту
Слідування календарному плану проекту
Самооцінка учнем своєї роботи в цілому
0-1
0-1
0-1
0-1
0-1
0-1
0 - 6

















Таблиця відповідності балів 12-бальній системі

Кількість балів
12-бальна шкала
Кількість балів
12-бальна шкала
Кількість балів
12-бальна шкала
Кількість балів
12-бальна шкала
1-3
1
10-12
4
19-21
7
28-30
10
4-6
2
13-15
5
22-24
8
31-33
11
7-9
3
16-18
6
25-27
9
34-36
12




  Оцінювання свого внеску в групову роботу


Приклади
Приклади того, що я запропонував при плануванні проекту

Приклади того, що я зробив для здійснення проекту

Приклади моїх ідей, які допомогли зробити проект успішним

Приклади того, що я зробив для того, щоб група виконувала завдання проекту

Приклади стратегій, які я застосував, щоб вирішувати конфлікти чи проблеми та запобігати ним

Що мені найбільше сподобалося в проекті

Чому я навчився, виконуючи проект

Приклади змін, які я зроблю наступного разу, коли я буду працювати в груповому проекті


 Оцінювання учнівського блогу проекту
Звідки вилітають всі ті горді і міцні, як леви!

Відмітка про наявність
Коментарі
Блог має мету


Зміст блогу збалансований і правдивий


Блог відповідним чином відображає особистість


Блог показує зацікавленість темою


Дописи цікаві і достовірні


Регулярно додаються повідомлення до блогу


Включені додаткові функції блогу


Дотримуються авторські права


Є заохочення писати відгуки


Включені оригінальні та цікаві розділи, які відповідають меті блогу


Немає помилок у реченнях, написанні слів, пунктуації, використанні великих літер, граматиці





Звідки вилітають всі ті горді і міцні, як леви!


З-Х-Я-Д

Для обговорення всім класом



Що я знаю  про повість «Тарас Бульба»  та його головного героя?
Про що я хочу дізнатися, працюючи над проектом?
Як я можу дізнатися відповідь на ключове питання?
Про що я дізнався
[Можливі відповіді учнів]
·         Коли створено і чому?
·         Хто є головним героєм?
·         Які пригоди траплялися Тарасом та його синами?
·         Чим закінчився повість?
[Можливі відповіді учнів]
·         Чому повість користується популярністю і сьогодні?
·         Чому ця книга займає другу позицію по виданню у світі?
·         У чому символізм образів головних героїв твору?
[Можливі відповіді учнів]
·         Прочитати повість.
·         Перечитати критичні статті з теми.
·         Подивитися екранізації твору.
·         Використати ресурси Інтернету.
[Можливі відповіді учнів]
·         Чому Тарас Бульба- національний герой?.
·         Що спільного та відмінного між героями повісті?
·         Сутність життя за твором.


Оцінювання Вікі-статті
Назва статті_______________________________________________________
URL______________________________________________________________
Автор статті_______________________________________________________
Критерії
оцінювання
вікі-статті
Максимальна кількість
балів
Само-
оцінювання
Взаємо-
оцінювання
Оцінювання
вчителем
Відповідність змісту меті й завданням проектної діяльності групи
10



Формування гіпотези у формі очікуваного результату
10



Наявність теоретичної та практичної складової проектної діяльності
15



Поетапне розкриття ходу реалізації навчального проекту
5



Наявність у тексті гіперпосилань, які слугують більш деталізованому розкриттю результатів проектної діяльності учнів групи
15



Доцільне доповнення змісту статті фотографіями, схемами, таблицями, графіками
15



Логічний виклад матеріалів проектної діяльності
15



Наявність висновків
15



Наявність посилань на використанні друковані джерела та Інтернет ресурси
10



Продуманість оформлення статті
5



Відсутність у текстах вікі-статті граматичних і орфографічних помилок.
5



Всього:
120




Співвіднесення оцінювання вікі-статті з 12-бальною системою оцінювання:
від 1 до 30 балів – робота виконана на початковому рівні;
від 31 до 60 балів – середній рівень виконання роботи;
від 61 до 90 балів – робота виконана на достатньому рівні;
від 91 до 120 балів – високий рівень виконання роботи.









Немає коментарів:

Дописати коментар