Педагогічна скарбничка


Контрольна робота 10 клас
Варіант І
Початковий та середній рівні (кожна правильна відповідь — 1 бал)
1. Про кого з героїв твору Е. Золя «Кар’єра Ругонів» ідеться в рядках: «Це була просто душа. Але благородна, що зупинилася на порозі храму, схилившись перед свічками, які здалеку здавалися їй зорями»?
а) Сільвера; б) М’єтту; в) Паскаля; г) Антуана.
2. Події, описані Е. Золя в романі «Кар’єра ругонів», відбуваються в:
а) Парижі; б) Руані; в) Плассані; г) Марселі?
3. Цикл «Ругон-Макари» Е.Золя складається з:
а) 10 романів;
б) 20 романів;
в) 30 романів.
4. Продовжте речення: «Натуралізм — це...»
Достатній рівень (кожна правильна відповідь — 2 бали)
1. Схарактеризуйте образ із роману Е. Золя «Кар’єра Ругонів», який запам’ятався найбільше.
2. Чому М’єтта пішла з повстанцями? Які символічні моменти пов’язані з нею?
Високий рівень (максимально — 4 бали)
Виконайте  завдання.
1. З огляду на теорію «натуралізму», історичні обставини й характери героїв, продовжте логічну історію П’єра Ругона та його дружини (за романом Е. Золя «Кар’єра Ругонів»).


Варіант ІІ
Початковий і середній рівні (кожна правильна відповідь — 1 бал)
1. Про кого з героїв роману Е. Золя «Кар’єра Ругонів» ці слова: «Революція 1848 року застала. [їх] насторожі: усі вони розлючені невдачами й готові були за горло схопити фортуну, хай би вона попалася їм на вузькій доріжці. Усі члени цієї сім’ї вичікували подій, як розбійники в засаді, що готові були кинутися на здобич»?
а) Сім’ю Маккарів; б) сім’ю Ругонів; в) сім’ю Фука; г) сім’ю М’єтти.
2. Хто з героїв роману Е. Золя «Кар’єра Ругонів» уперше відчув повагу до себе з боку людей і загинув із прапором у руках?
а) Сільвер; б) Паскаль; в) М’єтта; г) Антуан.
3 Що вплинуло на задум циклу «Ругон-Макари» Е.Золя:
а) випадок із судової хроніки;
б) розвиток природничих наук;
в) розповідь про історію однієї родини.
 
4. Продовжте речення: «Інтелектуальний роман — це...»
Достатній рівень (кожна правильна відповідь — 2 бали)
.1. Е.Золя – засновник літературного напряму - … . Назвіть естетичні принципи цього напряму..
2. З’ясуйте символіку образів роману Е. Золя «Кар’єра Ругонів» (червоного кольору, площі Св. Митра та ін.).
Високий рівень (максимально — 4 бали)
Виконайте завдання
1.    Зважаючи на теорію натуралізму, історичні обставини й характери героїв, продовжте логічну історію синів П’єра Ругона та їхніх сімей (за романом Е. Золя «Кар’єра Ругонів»).




Контрольная работа по теме «Глагол»
(7 класс)
НАЧАЛЬНЫЙ УРОВЕНЬ
1.     1.Установите соответствие:
1 вариант:
а) спряжение глагола;
б) глаголы в повелительном наклонении;
в) безличные глаголы.

а) обозначают действия, которые выражают побуждение, повеление, совет, просьбу;
б) называют действия, которые никем не совершаются, а происходят как бы сами по себе;
в) изменение глаголов по лицам и числам.
2 вариант:
а) глаголы будущего времени;
б) глаголы в изъявительном наклонении;
в) глаголы в условном наклонении.

а) обозначают действия, возможные при определенных условиях;
б) обозначают действия, происходящие после момента речи;
в) обозначают действие, которое действительно происходит, происходило или будет происходить.
1.     2.Спишите, вставляя, где необходимо, пропущенные буквы:
1 вариант: помога..ш.., забот...ш...ся, смеят…ся, встречает…ся, спряч…, отреж…те, отодвин….

2 вариант: чита…ш…, улыба…ш…ся,
встреча..ш..ся, смеёт..ся, отреж…, спряч…те, отстан….
СРЕДНИЙ УРОВЕНЬ
1.     3.Образуйте от данных инфинитивов глаголы в форме 2-го лица ед.числа и 2-го лица мн.числа (настоящее время). Определите спряжение.
Образец:
Инфинитив
2 лицо ед. числа
2 лицо мн.числа
Спряжение
читать
читаешь
читаете
I спр.
1 вариант: блестеть, блистать, таскать, тащить.
2 вариант: обвинять, обвинить, пустить, пускать.

4. Образуйте от данных инфинитивов глаголы повелительного наклонения единственного числа:
1 вариант: бежать, класть, встать, спрятаться.
2 вариант: вынуть, лечь, отрезать, остаться.

ДОСТАТОЧНЫЙ УРОВЕНЬ
1.     5.Замените данные словосочетания глаголом с тем же значением. Обозначьте орфограмму.
Образец: испытывать горе – горюю – горевать.
1 вариант: давать советы, производить расследование, подвергать критике.
2 вариант: налагать штраф, предъявлять требования, производить расчет.

1.     6.Используя безличные глаголы, перестройте двусоставные предложения в односоставные.
1 вариант: а) Снег занес дорогу.
б) Я хорошо работаю по утрам.
в) Миша долго не мог заснуть.
2 вариант: а) Волны прибили лодку к берегу.
б) Она не могла сидеть на месте.
в) Глеб не хотел бросать начатое.
ВЫСОКИЙ УРОВЕНЬ
1.     7.Дайте развернутый ответ на вопрос: почему глаголы хотеть (1 вариант) и бежать (2 вариант) называются разноспрягаемыми?

1.     8.Найдите в предложениях ошибки в использовании глаголов. Запишите предложения в исправленном виде.
1 вариант: а) Павка схватил из кобуры револьвер и прицелился. б) Саша охотно игрался с младшим братом. в) Дочка радовалась за мамины успехи.
2 вариант: а) Утром он одел свою новую рубашку. б) Часть журавлей улетели на дальнее озеро. в) К завтрашнему дню надо предоставить сочинения.




Конспект уроку


Тема. Антон  Павлович Чехов «Хамелеон». Діалог як основна форма розкриття сюжету. Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданні
Мета: вчити учнів за ситуацією та вчинками персонажа визначати риси його характеру, опрацьовувати теоретичні питання; розвивати навички продуктивного пошуку деталей, елементів на підтвердження своєї думки; виховувати в учнів шанобливе ставлення до людей.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: картки настрою, портрети А.Чехова, шкільний підручник, ілюстрації до твору, мікрофон, мультимедійний комплекс, аудіоматеріали.
Хід уроку
         І. Організаційний момент
         1. Слово вчителя
Добрий день у добрий час!
Рада бачити я вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас проготувався,
На перерві постарався.
Щоб не було нам мороки,
Всі готові до уроку?
Тож гаразд часу не гаймо                                      
І урок вже починаймо.
         2.Визначення настрою
На такій оптимістичній ноті, я думаю, наш настрій буде який? (Веселий        )
         ІІ. Мотивація навчальної діяльності
         Слово вчителя
         Діти, сьогодні ви переконаєтесь у тому, щоб бути майстром пера, не обов’язково писати великі за обсягом твори, головне – вкласти у твір важливий зміст. Письменник про якого ми говоритимемо, із сумом нагадує нам про забуту людську гідність. Він ставить цікаві питання – якою є людина і якою вона має бути. У цьому піднесеність і величність реальності прози А.П.Чехова.      
ІІІ. Основна частина уроку
         1.Оголошення теми (слайд 1), епіграфа уроку (слайд 2)
Моя мета - правдиво намалювати
                                                  життя і показати, наскільки
                                                         це життя віддаляється від норм.
А.П.Чехов
         2. Повідомлення учнів про А.П.Чехова (слайд 3)
Народився письменник неподалік від України – в невеличкому місті Таганрозі на березі Азовського моря. Його батько мав маленьку крамничку, де Антоші разом з братами доводилось годинами обслуговувати покупців. У той час як однолітки бавилися на вулиці, хлопчик відчував себе в’язнем нецікавого дорослого життя. Незважаючи на таке безрадісне становище, Антоша не втрачав оптимізму. Він завжди знаходив час на дотепні витівки, жарти, що додавали яскравих фарб у сірі картинки його життя.
Літературна творчість Антона Чехова розпочалася у Москві.
Коли Антону виповнилося 19 років, він переїхав до столиці і вступив до медичного факультету Московського університету. На той час сім’я Чехових бідувала, і юному студенту довелося  забезпечувати матір і батька, платити за освіту молодших брата і сестри. Антон Чехов почав заробляти на життя літературною діяльністю. Свої короткі історії, опубліковані в російських гумористичних журналах, письменник підписував різними псевдонімами, а найчастіше – «Антоша Чехонте». Так студент-медик став відомим письменником.
3.Доповнення вчителя
Згадуючи роки дитинства Антон Чехов пише: «У дитинстві у мене не було дитинства», а жартівливе прізвисько (Антоша Чехонте) дав  йому один з учителів Таганрозької гімназії, який уже тоді помітив у своєму учневі дивовижний талант.
“ Він був по – особливому скромним. Ненавидів все мерзенне, брудне. Його ворогом була потворність, жадібність, підлабузництво. Він все життя боровся з людськими вадами, висміював їх, нищив гострим пером.”  ( М. Горький)
     4.Робота з теорії літератури (слайд 4)
Вчитель подає відомості про оповідання  як жанр та художню деталь і її значення у творі.
Оповідання – прозовий художній твір невеликого обсягу, в якому зображено одну або кілька подій з життя персонажа (або кількох персонажів).
Художня деталь – виразна подробиця, яка допомагає уявити зображену автором картину, предмет чи характер.
Письменник не описує все, що бачить, а певними штрихами робить натяки, за якими уважний і вдумливий читач може уявити значно більше, ніж сказано словами.                              
5.Прослуховування тексту (аудіоматеріали) мовою оригіналу
         6. Бесіда
- Які враження у вас від почутого твору?
         7. Словникова робота (слайд 5)
Вчитель пояснює учням значення незрозумілих слів (городовик, мировий, хамелеон…)
8.Робота з епіграфом
- Давайте, діти, повернемося до епіграфа.
- Як показує нам Чехов життя?
- Яким би ви хотіли бачити життя?
9. Фізкультхвилинка
         За допомогою нашої фізкультхвилинки ми  не тільки відпочинемо, але й повторимо як треба себе вести на уроці.
Заходить вчитель – треба встати,
Коли він дозволить – тихо сядь.
Спитати хочеш - не гукай,
А тільки руку піднімай.
У школі парту бережи .
І на парті - не лежи.
Щоб урок пройшов - не марно,
Треба сісти – рівно, гарно.
Не скрегочи на уроках,
Як папуга чи сорока.
         10. Запитання до учнів
- Яке правило найважче виконати?
- А чи згодні ви з такими правилами?
11. Інтерактивна вправа «Незакінчені речення» (Слайд 6)
Події відбуваються…
Очумєлов – це…
На площі присутні…
Нова шинель і клуночок у руці свідчать про…
12.Характеристика персонажа або «Усне малювання образу Очумєлова» ( робота у групах)
1 група – «Фарби»
Доберіть цитати до характеристики героя.
2 група – «Пензлі»
Напишіть твір-мініатюру для характеристики цього ж героя.
- А тепер погляньмо на ілюстрації, що прикріплені на дошці, можу сказати, що ви дуже близькі до істини.
13. Проблемне питання (слайд 7)
- Ось погляньте, діти, який на дошці великий знак питання, та ще і якесь запитання. Що це може означати?  (Діти дають відповідь на проблемне запитання)

- Чи можна підлабузника вважати справжнім другом?
14. Робота на дошці
Доберіть до слів, які записані на дошці, антоніми
             самоприниження
             підлабузництво
             егоїзм
             жорстокість
             корисливість
(Слайд 8 можна використати для перевірки)
         15. Щоденник-огляд головних подій оповідання (слайд 9)
         16. Словникова робота (слайд 10)
Вчитель пояснює учням значення таких понять як сміх, сатира, викривальний сміх, антитеза та наводить приклади.
Сатира – різке осміяння суттєвих суспільних вад.
Антитеза – різке протиставлення двох протилежних думок, образів, якостей, явищ тощо.
17.Слово вчителя
Вчитель нагадує дітям, що  ідея – це вищий смисл, в якому художній твір переконує читача і яким збагачує його духовно.
-         Діти, а яка ідея твору? (Висміювання підлабузництва, засудження чиношанування).
-         Чи вдалося автору здійснити задумане?
         ІV.Підсумок уроку. Оцінювання
         1.Робота з епіграфом (слайд 11), слово вчителя
         Автор показав нам таке явище суспільства як «хамелеонство». Чехов сміхом лікує душі людей і дає  урок моралі для всіх, хто  схиляється перед лицемірством. А ліки від цієї хвороби є: треба залишатися самим собою, бути людиною.
         2. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (слайд 12)
«Сьогодні, я зрозумів, що…»
         3.Визначення настрою класу
- Чи задоволені ви результатами своєї праці?
- Який малюнок виберете, щоб передати свій настрій?
 

V. Домашнє завдання (слайд 13)
1.Написати твір, шляхом коментування ключових фраз головного героя, на тему: «Аморальність, підлабузництво і самоприниження» (за оповіданням А.П.Чехова «Хамелеон»)
2.Прочитати оповідання «Товстий і тонкий».
3. Підготувати повідомлення «Чехов і Україна» (індивідуальне завдання).



Анна Каренина (матеріали уроку)